Calmare Moped Union


www.kalmarmopedunion.se


 

Klubbmöten 2021      Mötesvärdar


Januari                                 Inget möte

               

Februari                               Nakenbad och korvgrillning


Mars                                    Inget möte

           

April                                    Inget möte


Maj                                      El-moped  inställt


Juni                                     Rallyt blev inställt


men istället hade vi ett åkmöte och ett årsmöte


Juli                                      Inget möte


Augusti                                Köra EL-moped


September                           Ann-Britt Bergman, Kjell Johansson

                                             Lars Gustavsson

 

Oktober                                Hans Axelsson, Hazze Hagblom

                                             Mikael Karlsson, Thomas Eriksson


November                            Bengt Jonsson, Carl-Axel Hjort

                                             Mats Hobring, Torbjörn Dahlquist


December                            Styrelsen

Så var 2021 till ända vad  det gäller aktiviteter inom Kalmar Mopedunion.

Restriktioner till trots så har vi ju ändå lyckats genomföra en del trevliga möten och utflykter! I januari planeras ingenting men första tisdagen i februari 2022 kl 18.00 så hoppas vi att vi ska kunna samlas i någon lämplig lokal för att genomföra årsmötet - fast osvuret är bäst!

Inom kort så läggs en ny sida upp för Klubbmöten 2022.

Tisdag den 7 december kl 18.00.

Ja, du läste rätt! Vi är tillbaka på den vanliga mötesdagen och tiden.

Och vad kan väl vara mer traditionellt än svensk julmat?

Till och med platsen är den gamla vanliga - källaren på Sjöbrings väg, inte långt från Hasses verkstad. Ing-Gun har, i vanlig ordning, ordnat med ett par seniorarbetare som hjälper henne att laga till en festmåltid.

Vi andra kommer som vanligt till dukat bord!

Välkomna!

Och "som vanligt" blev det ett välbesökt möte. Fast i ärlighetens namn så har vi ju på senaste tiden blivit rejält många fler medlemmar så egentligen var det bara halva klubben där.

Gott bröd, en gräddrypande gratäng och till och med goda prinskorvar hade en strykande åtgång. Efter lite tuggande, sedvanligt munhuggande och en lång diskussion om ett större motorevenemang till sommaren så plockades borden undan och deltagarna drog sig hemåt.

Vi tackar kokerskan och serveringspersonalen för en utmärkt insats!

Och till slut som de säger i Las Palmas - Feliz Navidad

Måndag den 22 november kl 19.00.

Vi ska besöka Makerspace & Uppfinnarna på Funkaboskolan.

Om du svänger av Norra vägen vid ST1 och in mot Funkaboskolan så kommer du strax att få se en brinnande marshall. Där ska vi samlas. Gångare, cyklister och mopedister svänger in vid första ingång/infart.

Du som kommer med bil kör en liiten bit till och kör sen upp till en parkering bakom byggnaden. Där ligger även ingången. Det utlovas fika så ta det lugnt med kvällsmaten så du har plats för en bulle!

Vad vore ett svenskt föreningsmöte förutan en riktig "Swedish fika"

En riktigt råkall novemberkväll var det, när inte ens ett flertal guidande marschaller lyckades värma. Men så fort vi gått ner för trappan till den gamla slöjdsalen på Funkaboskolan så byttes kylan mot en genuin värme! Adams eldiga och engagerande beskrivning av hur Makerspace i Kalmar blev till. Den härliga uppfinnarandan och okuvliga entusiasmen som verksamheten präglas av. Här har väl aldrig de Kalmaritiska orden "Ah de gaur ente!" uttalats. Vi samlades runt några hopsatta snickarbänkar som förde mina tankar till 60-talets slöjdsalar. Efter en muntlig och visuell presentation av verksamheten och en frågestund med - just det - kaffe och bullar... så fick vi en visning av de jäättestora lokalerna!

Jag var inte lika flitig med kameran som jag brukar. Det här fotot är inte rättvisande för hur informationen togs emot!

Utrustningen som de ca 100 medlemmarna i Makerspace har tillgång till är omfattande. Ett tiotal träbehandlingsmaskiner, avancerade symaskiner, 3D-skrivare, en stor multiskrivare och en keramikugn är bara några av alla hjälpmedel som står till buds. Om någon har önskemål om något som föreningen ännu inte har så är det bara till att försöka hitta på något sätt att finansiera ett inköp. Eller hitta någon som vill skänka prylen. Adam säger att både Kalmar kommun och många andra organisationer och privatpersoner har visat stort intresse för att hjälpa till.

Ett bevis på kommunens uppskattning fick man mottaga 2017 då föreningen fick ett bidrag i form av Kulturstipendium.

Åke och Berits Zundapp KS50


HPD


Det kan betyda något gruvligt och bedrövligt, ja rent av miserabelt! Om man vidgar begreppet något och tar in lite mjukare värden som nostalgi, kanske lite humor eller rent av kärlek. Då kan man se att begreppet får helt andra  dimensioner och betydelse!

Ok – nog med filosofi!

Syskonen med delar av sina gamla mopeder vid vår utflykt till Hossmo i juni 2021.

Det som jag blev så nyfiken på vid vårträffen i Hossmo 2021 var syskonen Åke och Berits Zundapp KS 50 68/69.

Den visade sig vara en symbios av en röd 69 a och en blå 68 a. Det hela började med att deras storebror Kjell köpte en helt ny, röd 69 a. Berit köpte några år senare en begagnad blå 68 a. När sen lillebror Åke skulle börja köra moped så fick han ”ärva” båda två. De var väl inte i direkt toppskick och 1977 plockade Åke ihop det bästa av två världar. Från den blå Zundappen togs ram, lykta och några kåpor. Från den röda togs motor, tank, dyna, bakskärm, pakethållare och någon kåpa. Eftersom Åke föredrog den röda färgen så lackades de blå delarna i rött. Det var väl ganska populärt med svart färg på den tiden så vissa andra delar fick bli svarta i stället för originalfärg.

Storebror Kjell med sin nyinköpta Zundapp KS50 av 1969 års modell. 

Jag måste inflika att även min familj hade en Opel Rekord 62 på den tiden.

Så småningom köptes Dappen av brodern till Åkes dåvarande flickvän, för det facila priset av 1500 riksdaler. Det var nog ganska bra betalt på den tiden vilket tyder på att skickat var fint. Mopeden har troligen aldrig lämnat norra Öland och i varje fall inte ön. 2017 fick Åke syn på en annons med bild på en Zundapp KS50. Det var en konstnär i Löttorp som sålde den och en svårt nostalgisk Åke fick köpa tillbaka sin gamla klenod efter nästan 40 år. Skicket var förvånansvärt gott. Konstnären hade enligt sägnen fått mopeden som betalning för någon tjänst eller vara. Han brukade åka till handlaren i Löttorp på den. Under årens lopp har någon tagit bort den röda färgen från några av de blå delar-na, varför hybriden numera ståtar med sin riktiga sammansättning.

Man kan emellanåt få se den stolte ägaren susa runt i Kalmar med sin tvåfärgade Zundapp KS50. Den är dock inte så snabb som vid senaste inköpet då en del viktkompensation har tagits bort sedan dess.


Ett stort tack till Åke och Berit som delat med sig av bilder och berättelse!


Det måste finnas fler i klubben som har något intressant att berätta och visa upp - Hör av er!

Lördag den 9 oktober  OBS VECKODAG!!!

Samling utanför Hamnkafét i Kalmar hamn kl 09.45.

Kl 10.00 får vi en guidning av båten Olof Trätälja som ligger ett stenkast (ganska långt) från cafét. Därefter tar vi en fika på egen bekostnad på Hamncafét. När kaffet sjunkit ner så kör vi en runda på stan med mopederna.


Välkomna!

På Sjöhistoriskas hemsida kan man läsa följande:

...Olof Trätälja är Sveriges äldsta i trafik varande fraktfartyg och ett av världens äldsta fraktfartyg i kommersiell lasttrafik. Ägare är ett partrederi som bevarar och använder fartyget i fraktfart. Fartyget har en intressant och väldokumenterad historia...


Har man sedan sådan tur att en av klubbmedlemmarna även råkar vara delägare i detta fartyg så är det ju en självklar månadsaktivitet att göra ett studiebesök ombord.

En riktigt småruggig höstmorgon och andra älgjaktsdagen till trots så dök det upp en hyfsad skara mopedister utanför Hamncafét. Efter en liten promenad, alt mopedtur, längst ut i hamnen, så hamn ade vi bredvid föremålet för dagens utflykt.

Mikael Karlsson berättade detaljrikt om fartygets historia, hur han blev delägare, renovering, namnbyte och att man faktiskt använder det i aktiv trafik. Eftersom alla delägare har ordinarie arbeten så sker trafiken på fritidsbasis. Grundbulten är en last av grödor som hämtas hos en lantbrukare. Hans hamn är så grund att endast Olof Trälja kan gå in där. Snacka om Win/Win!

Ner till maskinrummet tar man sig via en vertikal stege och det får inte plats så många där. En Volvo Penta motor, eqvivalent med en lastbilsmotor, storleksmässigt, står för driften numera. Den ersatte en råoljemotor på femtiotalet. När fartyget byggdes 1879 så drevs det av en ångmaskin.

Skrovet består av ganska stora plåtsektioner, uppemot 6 meter, som är nitade. Om/när det uppstår skador så är det besvärligt att reparera. Givetvis får man svetsa hålen nuförtiden men det kan vara kinkigt att hitta rätt sorts elektråder som fungerar ihop med järn från 1800-talet. Hur det gick till att nita ihop alla plåtar vill man knappast veta. Vaddå hörselskador och förslitningsskador?

Ett litet fotomontage av Sven och Hazzes bilder

En härlig utsikt från Bryggan! Bor det inte en sailor i oss lite till mans?

...i alla fall i mig:) Kan du se vilket kort som togs 1986 vid ekvatorn eller vilket som togs i oktober 2021?

Den båten hette Sri Rosni och tog mig från Djakarta till Singapore. Vi korsade ekvatorn mitt i natten det andra dygnet.

Det smakade fint med en riktig chaufförsmacka inne på Hamnfiket efter det mycket intressanta besöket på Olof Trätälja!

Ett jättestort tack till dig Mikael för att vi fick borda din båt!

Tisdag den 7 september

Nu ska vi ut och åka igen - tjo Hoo!

Samling 17.45 vid Larssons Bil. Vi ger oss av i nordvästlig riktning, mot Krafslösa och vidare uppåt till Läckeby. Där får vi en välförtjänt fikapaus hemma hos Lasse.

Ta gärna med en kompis som är nyfiken på Sveriges äldsta veteranmoppeklubb!

Välkomna!



Efter att alla deltagare samlat ihop sig hos Kjelle på Larssons Bil drog man iväg ut i spenaten. Upp mot Krafslösa och Lindsdal via Förlösa med en liten fin omväg över Ugglerum. Sen till Sporsjö och den småkrokiga vägen över till Läckeby. Till sist en liten tur på en skogsväg innan man kom fram till Lasse. Han öppnade upp sina bodar och visade upp en del av sina klenoder. Ett femtontal till finns ju som bekant att beskåda på motormuséet i Läckeby. Några av dem renoverade efter den tråkiga stölden för några år sedan. Lasse bjöd på kaffe med tilltugg och jag har hört från flera håll att deltagarna var mycket nöjda med hela evenemanget. Tyvärr kunde jag inte delta eftersom jag drogs med en långvarig för-kylning. Därför har jag inga egna bilder. Hoppas att någon kan skicka några som jag kan lägga in här!

Nu har jag blivit bönhörd. Tack Erland för gruppbilden!

Onsdag den 11 augusti

Nu ska det bli åka av! Vi är inbjudna till Alternativ 1 på Södra vägen i Kalmar. MC-affären som säljer Triumph och lite andra märken. De har på senare tid även haft den goda smaken att börja sälja EL-mopeder. Vi samlas utanför kl 17.30. Där tar Tom och Annica emot oss. Vi får väl lite information kan tänkas och sen är det utlovat att den som vill ska få provköra en EL-moped. Medan vi andra väntar så blir det någon form av förtäring.


Alla hälsas välkomna!

Äntligen tillbaks i någorlunda gamla gängor. Vi kan träffas och vi kan göra studiebesök och framförallt köra moped!

Om man inte har tråkigt så kan man ju ha roligt i stället:)

Annica förevisade de olika elmopederna och sen var vi ute och provkörde dem. Det rådde en viss osäkerhet om hur strömmen kommer in till motorn som sitter i bakhjulet men Hillman, den klurige mannen från NORDEN, såg hur en liten sladd smög sig in genom bakaxeln.

Observera den specialdesignade kylarprydnaden!

Alternativ 1 deltog i en nordisk tävling om att göra den häftigaste bushojen av en BMW.       De kom tvåa! Frågan om ursprunget till tanken tog vi lekande lätt. Det ser väl alla att det är en breddad Puch Monza tank!

Vi vill rikta ett stort tack till Tom och Annica för en intressant berättelse om företagets historia och rundvisningen i lokalerna som även inklude-rade en provstart inomhus av Triumphs monsterbike på 2,5 liter (host).

Vi bjöds även, som framgår av de glada bilderna, på fika. Vi kom dock aldrig på var knappen för "stänkaren" satt, på kaffemaskinen men humöret var på topp ändå!

Jag hörde aldrig ifall de fick någon inbjudan till vårt nästa mopedrally men jag hoppas innerligt att de kommer på var sin elmoppe nästa gång det drar ihop sig! Förhoppningsvis nästa år i juni!

Årsmöte tisdag den 29 juni

Tro det eller ej men nu ska det äntligen bli av att hålla årsmötet för 2021 !

Mötet kommer att hållas utomhus. Vi träffas på Skälby vid grillplatsen som ligger i närheten av den första parkeringen man kommer till, vid infarten till området. Vi hade ett möte där för några år sedan.


Samling där kl 18.00


Klubben bjuder på mat men ni får själva fixa till den:) Det blir m a o grillat. Skulle ovädersgubben, mot förmodan, ställa till det för oss så har styrelsen en plan B i (B)akfickan.


Styrelsen hälsar alla medlemmar välkomna till Årsmöte!

Soligare och varmare årsmöte har vi aldrig tidigare haft i klubbens hela historia. 

Inte heller har vi haft sån närkontakt med våra klenoder som är själva anledningen till att vi överhuvudtaget träffas.

Herrn revisor Minnert läser upp resultatet av innehåll i kassaskrin och föreslår att kassör och styrelse får ansvarsfrihet för 2020. 

Efter årsmötesförhandlingarna bjöds deltagarna på kååv å bröö samt kaffe.

Mopedkörning

Nu måste vi helt enkelt ut och köra moped!

På onsdag den 8 juni kl 18.00 samlas vi vid Larssons bil. Vi kör en sväng i de vackra omgivningarna. Ingen rutt är planerad så ta med knogjärnet och plädera för dina förslag. För ordningens skull bör vi väl vara tillbaka vid utgångspunkten runt 20.00


Välkomna!

En liten försmak av hur det gick med åkmötet den 8 juni. Jag återkommer med fler bilder och text.

Efter en linjal-liknande inledning på kvällens utflykt hamnade vi på en mycket naturskön plats vid ån i Hossmo. Det märktes tydligt att det var länge sen vi träffades senast. Alla gick omkring och pratade med varandra och bara myste.

Även 2021 är vi tvungna att ställa in vårt mopedrally!

Beskedet om de minskade restriktionerna kom lite för tätt inpå för att vi skulle klara av logistiken. Vi hoppas och tror att vi kan komma igen nästa år och ordna ett hejdundrans rally!

TYVÄRR !!!

Som så mycket annat så sätter smittspridningen stopp för vår tilltänkta provkörning av elmopeder. Styrelsen har beslutat att ställa in aktiviteten den 5 maj. Därmed inte sagt att den inte kan bli av vid ett senare tillfälle! När det kan bli möjligt är jättesvårt att säga i dagsläget. Vi får helt enkelt vänta in att omständigheterna och myndigheternas rekommendationer visar att det går att genomföra på ett säkert sätt.

Fem fem fem

Den femte maj kl sjutton noll noll

Då finns det möjlighet att provköra EL-moped för den som är intresserad. Alternativ 1 på Södra vägen i Kalmar erbjuder den som vill att prova de nya EU mopederna med nollutsläpp vid körning. Du som funderar på att åka dit ska även tänka på att Kalmar har ett pressat smittoläge nu! Även om det är körning utomhus det handlar om, så ska du vara noga med att hålla avstånd till andra människor där och gärna bära skyddsutrustning!

Kalmar kommuns Socialförvaltnings framsynta enhet för Fastighet och teknik har inhandlat 2 st Yadea EL-mopeder som ska användas som alternativ inom bilpoolen. Suveräna city-commuters!

Vilken dag!

Visserligen slogs det värmerekord några dagar före med 17 plusgrader vid Kalmar flygplats men den stunden på stranden som vi fick uppleva den 28 februari kändes det som om vi hade kommit en bit in på försommaren redan.

Ingen kom körandes naken men det var i alla fall tre medlemmar som hade vett att ta mopeden till nakenbadet. Heder åt dem! 

Eftersom jag hade en låda ved med mig så kunde jag inte ta Floridan. Jag kom i så god tid att jag hann gå en runda och kolla in omgivningarna.

Chefen (till höger) såg till att allting gick lugnt och städat till. Att han står mitt uppe i vad som på somrarna tydligen brukar vara en blomplantering tycktes inte bekomma honom särskilt mycket.

Chefen (till höger) gick omkring och kastade kniv och bussade hunden på mig. Annars hade vi det väldigt trevligt i eftermiddagssolen. Vi var överens om att det finns mycket man kan göra utomhus, trots pandemin med sina restriktioner. Däremot lär det väl dröja innan vi kan ha några sammankomster inomhus.


Tack alla som hade hörsammat inbjudan och tack chefen för plastspannet så att vi kunde släcka elden ordentligt efter oss!

Då gör vi såhär! Packa ryggan med kåv o bröö. Sätt dig i ett lämpligt fordon och ställ in GPSen på Nakenbadet på Värsnäs. Där ska finnas en rejäl grillplats. Elden tänds i god tid före kl 14.00 på söndag den 28 februari.

Valfri klädsel. Den som kommer körandes naken på moped kommer att få en särskild utmärkelse. Och förmodligen förfrysa både det ena och det andra.

Det ryktas om flera mopedentusiaster som kan tänkas vara intresserade av att komma med i vårat gäng. Ta gärna med någon ny adept!


Varmt välkomna!

Jag har blivit bönhörd! Ja, inte på något religiöst vis och definitivt inte från något religiöst håll! Men det har kommit ett förslag från en sällskaps-törstande medlem. Hans namn börjar med B och slutar med je.

Skulle vi inte kunna träffas och grilla korv sista helgen i februari? Vi lägger upp det på enklast tänkbara sätt. Var och en tar med egna korvar med tillbehör. Någon får ju ta på sig att ordna med antingen grillkol eller några famnar med ved som kan bli till glöder. Nu är det ju väldigt populärt att vara ute och grilla, bland folk i allmänhet och dessutom sportlov, så risken är väl att fler har kommit på samma goda idé. Vi får försöka hitta en avlägsen, lämplig plats. Förslaget är framlagt till styret(haha) och vi får väl återkomma med närmare detaljer om var det ska ske och vem man ska anmäla sitt intresse till.

Under tiden får ni roa er på egen hand. Kanske baka några mopedsemlor eller något.

Fler idéer: När det vita guldet har smält bort och solglasögonen har tagits fram så skulle vi kunna ta oss in till Södra vägen och samlas utanför Alternativ 1. De har ju börjat sälja EL-mopeder och det skulle inte vara omöjligt att vi får ta oss en provtur med dem, har Tom sagt. Även den här idén får väl processas lite angående tidpunkt och utformning. 

Tisdag den 2 februari

Årsmöte...


...hold Your ponyhorses!


Det kan ju inte bli något årsmöte ännu, utifrån det rådande smittoläget. Styrelsen kommer att diskutera hur vi ska hantera situationen och när det kan bli aktuellt att ha årsmötet. Som flera jag har pratat med har sagt, så kanske det vore möjligt att genomföra någon slags körövning framåt vårkanten, där vi träffas på behörigt avstånd, kör en runda, och skiljs åt utan att vara för nära varandra. Däremot att sitta inomhus och hålla möte är ju inte lämpligt.


Styrelsen kommer att redovisa ett förslag inom kort.

För att vi inte ska deppa ihop fullständigt så vill jag ha in rapporter om galna upptåg och idéer om vad som faktiskt går att göra. Den här sidan ska hållas levande från månad till månad tills vi har ett någorlunda normalt mopedår igen!


Jag vet att det har försigått en del konstigheter på andra sidan sundet, från Kalmars sida sett. Jag väntar på material från det.



Sedär! Den som väntar på nå´t gott!

Låt mig presentera storyn om den Öländska tomten som struntade i julklappsutdelningen och tog sig en runda per moped till södra udden på självaste Julafton. 

Första nöd-stoppet gjordes på den antika bron över floden Kwai eller vad den nu heter. Efter den nöd-vändiga avtappningen var floden sig inte lik.

Man har väl hört talas om Bromtymolblått men här ser det snarare ut som att Hulken har varit framme och lättat sig.

Tomtenissarna som hade hört talas om planerna hade förberett en rastplats åt tomten.

Rudolf med röda mulen ledsagade, i vanlig ordning, tomtefar längs kustlinjen och hade även sett till att det fanns förplägnad i form av både mat och varm dryck. Det var ju inte årets varmaste dag på Julafton 2020!

Ho Hoo Hoo!

Här är det nästan fullbordat. Ifall Tomtefar och Rudolf nådde ända ner till Södra udden står skrivet i nästa års önskelista. Att det var en bragd att ta sig från Rälla till Törnbotten och vidare längs Östre siin ändan ner te söör udden, det ska ingen tvivla på! Sen var det nog ganska bistert att ta sig uppåt igen längs väster siin.

Vet inte ifall gröna och blåa renar är det nya inom tomtebranschen men enligt vanligtvis välunderrättade källor så lunkade de på utan problem.

Fotnot eller red anmärkning e d.

Om ni lovar att inte säga nåt till oskyldiga och ännu troende små barn så har väl alla initierade läsare upptäckt att de blåfrusna hjältarna är de som vanligtvis utför andra hjältedåd vid vårt årliga rally. Nämligen att bärga mopeder som blivit stående längs rundan.


Vi välkomnar, som sagt, information om fler stolleprov eller andra mer seriösa uppslag med mopedanknytning!


Snart är det våår!